Suntem cu toții conștienți că perioada prin care trecem acum este una extrem de stresantă, ok? N-are rost să mai intru în detalii și să vă spun cât de nasol e și cât de important este să #StămAcasă, corect? Deja știți cu toții asta și sper din tot sufletul că sunteți conștienți de cât e de important să respectăm regulile impuse.

Recunosc că sunt genul de om care filtrează foarte bine informațiile înainte de a le considera valabile. Principala mea sursa de știri este aplicația Biziday, pe care v-o recomand și vouă. Eu o am instalată pe telefon și așa sunt la curent cu cele mai importante știri. Desigur că în perioada asta, toate notificările sunt legate de pandemia de Covid-19.

Pentru mine, televizorul nu este o sursă de știri.

La noi în casă televizorul pare că are doar 3 canale: Discovery, Antena 1, pentru zilele când e Asia Express 🙂 și programele de muzică.

Știrile de la TV mă panichează.

Ăsta e motivul pentru care nu-mi iau informațiile de la TV. De multe ori mi se par dramatizate și trebuie depus un efort suplimentar pentru a extrage informația reală de acolo. Cu toate că sunt prezentate într-un mod extrem de simplu și cumva, pe înțelesul tuturor, multe știri mi se pare că fac prea mult apel la partea emoțională și se neglijează raționalul. E prea multă dramă și prea mult teatru prost, uneori.

Nu generalizez. Mai sunt și excepții, ca de exemplu Digi 24, unde mi se pare că știrile sunt cele mai apropiate de realitate. În rest e dramă peste tot. Ca să exemplific… v-ați uitat vreodată la știrile de pe Kanal D? Dumnezeule mare! Pare că acolo totul e un ȘOC! ȘOC! ȘOC! și un ÎȚI VINE SĂ CREZI CE S-A ÎNTÂMPLAT?? Ok. Știu că au publicul lor țintă. Problema nu sunt știrile, ci oamenii care le urmăresc, și mai rău, oamenii care cred cu adevărat ce se prezintă acolo.

Unde vreau să ajung de fapt cu povestea asta?

La ideea că e foarte, foarte, foarte important să filtrăm foarte, foarte, foarte bine informațiile înainte de a le crede și de a le da mai departe. Mai ales în perioada asta când panica și frica sunt deja instalate și nu vrea nimeni să le amplifice.

Trăim într-o era a vitezei și a tehnologiei

Informația circulă mai repede decât orice altceva pe pământul ăsta. Ajunge dintr-un capăt în altul al lumii fără nici un fel de filtru. Printr-un click se poate instaura panica. Faptul că circulă atât de repede ar putea fi un lucru benefic, dar într-o perioadă de criză, poate fi extrem de periculos.

Consider că pentru a înțelege exact cum funcționează mass-media, și mai ales știrile, trebuie să avem niște cunoștințe de bază în domeniu. Să știm ce e aia mass-media, care e de fapt rolul ei, ce sunt știrile și alte lucruri de genul ăsta.

Și pentru că am studiat 3 ani de zile acest domeniu, în facultate, și mai știu câte ceva despre asta, am zis că ar fi bine să împărtășesc cu voi câteva idei în speranța că vor fi utile și că vă vor ajuta. Să începem cu începutul…

Ce este, de fapt, mass-media?

Păi o definiție ușurică, pe înțelesul tuturor, ar fi următoarea: mass-media este reprezentată de totalitatea surselor/mijloacelor prin care informația ajunge la publicul larg. Este un mijloc de informare în masă, indiferent dacă vorbim aici de presa scrisă, de cea online sau de canalele de televiziune.

Care este rolul mass-media?

Mass-media are rolul de a informa. Aceasta este misiunea oricărei surse de informare. Orice emisiune tv, orice articol scris în ziar sau pe site-urile de știri are rolul de a informa. Această acțiune de informare are anumite efecte asupra publicului țintă.

Efectele mass-media pot fi pozitive sau negative.

Orice știre are o anumită influență asupra noastră, a publicului. Această influență este realizată prin mai multe mijloace, printre care se pot aminti:

  • Persuasiunea
  • Propaganda
  • Manipularea

Persuasiunea

Este probabil unul dintre cele mai întâlnite mijloace prin care mass-media influențează publicul în ziua de azi. Prin persuasiune se urmărește schimbarea unor comportamente/atitudini cu scopul de a produce efectele dorite de către cel care emite mesajul. Persuasiunea presupune utilizarea comunicării pentru a-i câștiga pe oameni pentru o cauză. Aici pot fi amintite, de exemplu, toate campaniile de donații, de strângere de fonduri. Mass-media transmite o informație pentru a convinge publicul să doneze. De cele mai multe ori, în astfel de cazuri se apelează la emoții.

Propaganda

Este o activitate prin care se promovează unele doctrine, idei cu scopul de a influența și de a schimba sau de a forma concepții, atitudini, opinii. Rezultatul final este de cele mai multe ori blocarea judecății critice și generarea unor acțiuni sub impulsul unor sentimente necontrolate. Exemplul clar în acest sens este propaganda din timpul comunismului, despre care sunt sigură că ați auzit și știți exact la ce mă refer. Am putea fi tentați să credem că în ziua de azi nu mai există propagandă, dar vă rog să vă uitați atent la unele canale de știri și să vă gândiți de 2 ori înainte. Oare „blocarea judecății critice” și „generearea unor acțiuni sub impulsul unor sentimente necontrolate” nu vă sună cunoscut în unele contexte?

Manipularea

Este acțiunea prin care cel care transmite un mesaj își dorește să determine publicul să gândească sau să acționeze într-un anumit fel. Acest lucru se face printr-un fel de persuasiune care distorsionează adevărul.

A nu se confunda persuasiunea cu manipularea! Persuasiunea folosește informațiile pentru a atrage publicul într-o anumită cauză, iar manipularea modifică adevărul. Cumva, hai să zicem că persuasiunea e ceva pozitiv, iar manipularea e ceva negativ.

Mass-media are mai multe funcții care țin de domeniul socio-cultural, să zic așa, și voi încerca, foarte pe scurt, să vi le prezint în continuare:

Funcția de informare*

Oamenii sunt într-o continuă dezvoltare. În fiecare zi învățăm ceva nou, evoluăm, conștientizăm lucruri. Mass-media contribuie la aceste lucruri. În funcție de informațiile pe care le primim, ne formăm ca oameni. Depinde doar de noi ce alegem să citim, să vedem, să ascultăm. Există 3 categorii mari de informații transmise de mass-media:

a. Informații generale – pentru că suntem atât de complecși încât nu ne mai sunt suficiente experiențele persoanle apelăm la informațiile din mass-media. De aici, rezultă de multe ori și dependența de mass-media. Nu mai suntem mulțumiți de informațiile pe care le știm și de cele pe care le dobândim prin propriile experiențe și apelăm la „experiențele altora”: urmărim vloguri, emisiuni de lifestyle, etc.

b. Informații intrumentale – care sunt informații de interes public: programul de la cinema, programul transportului în comun, reducerile, etc.

c. Informații de prevenire – starea vremii, campanii de prevenire a accidetelor, știrile despre calamități sau informații legate de diferite tipuri de crize. Ceea ce trăim și noi în această perioadă: o criză în domeniul sănătății, care va avea consecințe și în celelalte domenii ale vieții noastre. Acest tip de informații este destul de sensibil pentru că poate avea efecte nedorite: știrile pot fi ignorate (nu par destul de credibile), sau se poate ajunge până la instaurarea panicii. Ceea ce, din nou, trăim pe propria noastră piele, astăzi.


*Vă spuneam că rolul mass-media este acela de a informa. Acum vin și spun că funcția e tot asta. Pentru a clarifica acest lucru… rolul este reprezentat de o misiune, iar funcția vine ca urmare a unei activități. Practic rolul este misiunea, iar funcțiile reies din anumite activități. Sper că înțelegeți ce vreau să spun eu aici :).


Funcția de interpretare

Este o funcție care îi privește pe jurnaliști. Ei sunt cei care interpretează informațiile. Ei sunt cei care decid dacă o știre este destul de bună încât să ajungă pe prima pagină în ziar sau în prime-time la tv. Într-o lume ideală, jurnaliștii ar trebui să fie 100% obiectivi atunci când scriu o știre pentru ca informația să ajungă la public într-o stare cât mai apropiată de adevăr.

Funcția de legătură

Aceasta se referă la faptul că prin intermediul mass-mediei sunt conectați oameni de pe continente diferite prin mesaje de interes general. Funcția aceasta este foarte vizibilă în perioada asta, pentru că se poate observa cum știrile circulă dintr-o parte în alta a globului și aflăm informații noi, în timp real, despre ceea ce se întâmplă în Italia, în China și în SUA.

Prin aceste știri de interes general se coagulează societatea. Oameni sunt solidari și le leagă relații. Suntem toți la fel în momentele astea. Dacă mâine ai avea ocazia să discuți cu un om din China, unul din Spania și altul din India, sigur ați avea un subiect comun de discuție, chiar dacă este unul nefericit, dramatic și trist cum e pandemia asta.

Funcția de educare

Mass-media ar trebui să transmită valori și modele culturale prin care să formeze oamenii, să-i educe. Acest lucru se face prin emisiuni educative pentru copii, prin emisiuni din diferite domenii: IT, financiar, sau prin canale tv precum National Geographic sau Discovery.

Mă refer mai mult la tv, pentru că în online consider că putem alege mai ușor pe ce site-uri să intrăm sau la ce newsletters să ne abonăm. La tv mi se pare mai gravă treaba, pentru că de cele mai multe ori, din canalele tv românești mi se pare că nu prea ai ce să alegi. Mi se pare că mass-media românească eșuează grav atunci când vine vorba de funcția de educare. Am atâtea exemple negative pe care le-aș putea da… Și n-ar fi o problemă. Că un exemplu negativ poate fi folosit pentru a determina un comportament pozitiv. Problema e că multă lume nu știe, sau pur și simplu nu vrea să înțeleagă că ceea ce e la tv de multe ori e o formă proastă de divertisment. Dacă Vulpița e un exemplu pentru copii, sau pentru oameni în general… atunci, eu arunc armele. Nu e normal să se difuzeze așa ceva pentru că nu văd scopul unui astfel de personaj: nu-i educativ, nu-i informativ, nu-i distractiv… e doar penibil. Mă rog. Trecem peste…

Funcția de divertisment

Pe care am pomenit-o și mai sus. Această funcție răspune nevoii noastre de a ne relaxa, de a evada un pic din cotidian. Mass-media este cea mai ieftină formă de divertisment. Cu un abonament la cablu tv și la internet ai acces la tot divertismentul din lume. Dar, din nou, mă voi referi la divertismentul de la noi din ogradă, care de cele mai multe ori e extraordinar de… prost. Că n-am alt cuvânt, și-mi cer scuze.

La fel ca și în cazul știrilor, trebuie să învățăm să ne alegem și forma de divertisment. Pentru că nu ne obligă nimeni să ne uităm, să citim, sau să ascultăm X sau Y lucru. Depinde doar de noi ceea ce ne dorim să consumăm din multitudinea de variante pe care o avem. Și pentru că orice exces dăunează, e bine să consumăm și divertismentul cu moderație și să nu uităm de informațiile importante de care avem nevoie.

Concluzie

M-am întins mai mult decât aș fi crezut cu articolul ăsta. Am vrut totuși, să cuprind câteva informații esențiale, zic eu, despre mass-media, pe care fiecare dintre noi ar trebui să le știm. Orice om de pe planeta asta are acces la informații într-o formă sau alta. Fie că informația princiaplă vine de la șeful de trib, de la Andreea Esca sau de la Președintele țării, important este să învățăm să culegem informațiile într-un mod cât mai curat. Să cernem printr-o sită personală absolut fiecare informație. Să ne gândim de două ori înainte de a-i da share sau de a o transmite mai departe.

Panica și frica se instalează super ușor, cu atât mai mult într-o astfel de perioadă.

Eu m-am săturat de drame și de telenovele știristice. Evit să mă uit la știri pentru că-mi dau un sentiment de nesiguranță și de panică. Aleg să citesc site-uri oficiale și să nu bag în seamă toate balivernele.

Rămâneți informați, dragii mei! Fiți atenți la tot ceea ce e în jurul vostru și alegeți informațiile cu cap! Vorba aia, nu tot ce zboară se mănâncă și nu tot ceea e ce la tv sau pe internet e adevărat!

#StațiAcasă

Să ne revedem cu bine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *