Într-o perioadă de criză brandurile puternice, cu un nume sonor, bine înrădăcinat în mintea publicului au cel mai mult de câștigat. De ce? Pentru că oamenii apelează la ceea ce ei consideră a fi „de încredere”. Și spun că brandurile mari au cel mai mult de câștigat pentru că deja au un public foarte bine definit și o mulțime de clienți fideli. Cu toate astea, pe piață sunt și branduri mici, branduri locale, care într-o perioadă de criză așa cum e asta încearcă să se mențină la suprafață și să atragă noi clienți, mai mult ca niciodată.
Lupta pentru supraviețuire definește piața în momentul de față. Fiecare brand luptă să prindă o bucățică din felia de clienți pe care îi are în vizor.
Dacă sunteți cât de cât activi pe rețelele de socializare sau dacă vă mai uitați din când în când la tv, probabil ați văzut că suntem mai încurajați ca niciodată să consumăm produse românești, să suținem brandurile locale și afacerile mici. Din toate părțile suntem bombardați cu mesaje care ne îndeamnă să consumăm cât mai multe produse locale, românești. Dar de ce abia acum? De ce n-au apărut reclamele astea și înainte de COVID-19? Până acum nu existau produse locale? Nu existau branduri românești?
Ba sigur că existau, doar că părea mai bun ceea ce venea de afară. Dar iată că importul nu se mai face așa de ușor în perioadele de criză și abia atunci ne dăm seama că avem și noi marfă și produse, de multe ori mult mai calitative decât cele de afară.
Mie, personal îmi place toată reorientarea asta spre brandurile locale sau naționale. Tocmai de aceea m-am gândit să contribui și eu la această avalanșă de îndemnuri, dar m-am gândit să o fac în stilul meu. Nu voi începe să vă spun cât de minunat este brandul x sau y doar pentru că e brand românesc, pentru că de asta se ocupă brandurile în sine. Își fac ele publicitate. Fiecare după posibilități.
Eu m-am gândi să fac o semi-campanie de promovare a piețelor din Timișoara
De ce piețele? Pentru că mi se pare că acestea au cu adevărat ceva local, tradițional și românesc în ele. Și mi se pare că sunt neglijate din toate punctele de vedere. Acum, hai să fim serioși: câți dintre voi vă faceți cumpărăturile din piață? Când ați fost ultima dată la piață? Vă mai amintiți?
Tocmai de aceea consider că piețele ar trebui aduse mai des în discuție atunci când se vorbește despre produse locale.
Piețele ar trebui să fie branduri locale
Dar iată că nu sunt. Piețele nu au branduri. Piețele nu sunt branduri. Piețele sunt piețe și atât.
Acum poate vă gândiți că: ce-i trebuie lu’ Tanti Mița ca piața de unde-și cumpără ea zarzavat să aibă un brand? Păi lu’ Tanti Mița poate că nu-i trebuie. Tanti Mița nu știe ce-i ăla brand și nici n-o interesează. Pe ea o interesează doar ca pătrunjelul să fie proaspăt. Dar, pe noi, ceilalți, ăștia mai tineri ne interesează brandurile, nu-i așa?
Și nu-mi spuneți că nu-i așa, pentru că nu vă cred. Ne interesează brandurile pentru că de aia cumpărăm șamponul x, blugii y sau pantofii z. Pentru că au un brand. Un brand cu care noi rezonăm și care ne face să ne simțim într-un anume fel atunci când îl folosim/purtăm.
Pornind de la această idee m-am gândit să branduiesc piețele din Timișoara
Pentru a le aduce în atenția tinerilor și pentru a-i încuraja cumva să cumpere produse locale de pe tarabele de-acolo. Vreau să creez un brand în jurul fiecărei piețe din Timișoara pentru a le pune cumva, pe harta brandurilor locale. Ca să nu mai uite lumea de ele atunci când se discută despre produse tradiționale. Practic, totul va fi sub forma unei semi-campanii de promovare a piețelor din Timișoara. 🙂
Dorința asta a mea am materializat-o prin câteva elemente grafice care să reprezinte fiecare piață în parte. Prima piață pe care am ales-o și de la care a pornit întreaga idee a fost Piața Doina.
Dar despre asta vă voi povesti mai multe într-un articol viitor, pentru că deja m-am întins destul de mult cu ăsta și nu vreau să vă plictisesc sau să vă pierd pe drum.
Care e concluzia, totuși?
Păi, după cum am mai spus vreau să creez o imagine în jurul fiecărei piețe din Timișoara. Asta înseamnă că voi face un logo pentru fiecare piață și-l voi reprezenta în diferite contexte. Ăsta ar fi primul pas. Probabil că vor fi și niște afișe, sau cărți de vizită… încă nu știu exact. Ideea e că fiecare piață va avea un logo care să o reprezinte și cu ajutorul căruia oamenii să poată recunoaște piața respectivă.
Voi prezenta câte un proiect pe săptămână.
Prima piață va fi Piața Doina, așa cum am spus și mai sus. Voi încerca să creez în jurul ei o poveste pe care s-o reprezint grafic, așa cum o văd eu.
Toate articolele vor fi încadrate într-o categorie separată, astfel încât să fie ușor de găsit, iar toate elementele grafice le veți putea găsi în pagina de PORTOFOLIU, pe măsură ce le voi urca pe blog.
Sunt deschisă la sugestii
Și chiar m-aș bucura să-mi scrieți ideile voastre în acest sens. Ce-ați mai vrea să vedeți pe lângă logo? Un afiș, un banner, un pliant? Știți de la ce vine numele unei piețe din Timișoara? Știți povești despre piețele din Timișoara? Spuneți-mi în comentarii și promit să țin cont de ele.
Dacă vreți să povestim mai multe despre asta îmi puteți scrie pe Facebook, pe Instagram sau pe mail.
Acestea fiind spuse, fiți pe fază că în câteva zile dau drumul acestui proiect. Ah, și încă ceva: mă tot gândesc ce nume să-i dau proiectului sau ce #hashtag să formez în jurul lui, dar n-am găsit nimic momentan, așa că aștept părerile voastre și în legătură cu asta.
Sper să vă placă ideea mea și abia aștept să văd reacțiile voastre.
Ne recitim curând. 🙂
Mie imi place ft mult. Sa faci gen un fel de sticker/smtg de pus pe blog pe care sa scrie cumpar din Doina sau din 700 sau din Iosefin. Stii? Sa il putem pune pe blog sau pe poze :))). Ce zici? #piatadetimisoara :)))
Ce tare! Nu m-am gândit la asta. Will do! 😉
#piatadetimisoara aparent nu a mai fost folosit, deci e o variantă.
Merci mult pentru idei. Dacă-ți mai vin altele, let me know. :*
Mi se pare o idee minunata! Ar trebui sa facem mai mulți asta, sa ne promovam fiecare locurile din oras
Imi place ideea ta. Te voi urmări in continuare.
Foarte interesanta ideea cu promovarea pietelor locale , sunt de acord total si iti urez mult succes!
Eu una iubesc să îmi fac cumpărăturile de la piata. ?
Mereu găsesc produse proaspete.
Sinceră să fiu, și eu sprijin business-urile și implicit piața românească. Am început de ceva vreme să cumpăr mai mult legume românești de pe la țăranii din piețe, consum produse cosmetice autohtone, etc.
Felicitări pentru inițiativă! Mă bucur că ți-ai asumat un asemenea proiect. Când eram mică, părinții mei au avut aprozar și tarabă în piață. Așa am învățat să apreciez și să iubesc însemnătatea unui astfel de loc. Începusem să fac niște reportaje scrise, documentate la fața locului, în piețele din București, însă pandemia m-a determinat să iau o pauză.
Știi ce mi-ar plăcea mie? Bandă desenată! O postare sau două pe săptămână, pe Facebook și Instagram, în care să surprinzi un aspect al pieței: tipuri de negustori, tipuri de clienți, întâmplări amuzante (reale sau inspirate din realitate) etc.
Foarte dragută ideea cu banda desenată, doar că solicită destul de mult timp și e mai dificil de făcut personaje. Dar pe termen lung, cine știe… poate ajung să fac și asta :))
Foarte fain articolul si e o initiativa misto rau! Eu si inainte de aceasta pandemie incercam sa cumpar cat de des puteam de la diferiti producatori locali, branduri mici. Sa speram ca aceasta incurajare a brandurilor romanesti va continua si dupa ce va trece acest virus
De ceva vreme nu am mai cumpărat fructe și legume din piețe, îmi este mai ușor să iau din hipermarketuri. Dacă ajung prin Timișoara, poate o să dau o fugă și pe acolo să văd ce găsesc.
Si eu sunt de parere ca au nevoie de un brand chiar si acei negustori din piata” Astfel, mult mai usor ii identifici si implicit recomanzi
Mi se pare o initiativa foarte faina si sunt sigura ca va avea impactul scontat.
N-am mai ajuns in piata de mai bine de 2 luni, daca nu chiar 3 luni. Prefer sa-mi iau de la aprozarul din colt ceea ce am nevoie desi in perioada asta de carantina mi-am comandat acasa ce aveam nevoie
Imi place sa imi fac cumparaturile din piata, mereu gasesc fructe si legume proaspete.