PR și comunicare, Smart stuff

PR pe ințelesul tuturor

Am tot stat să mă gândesc dacă să scriu articolul ăsta sau nu. Poate că nu interesează pe nimeni, în mod deosebit, dar consider că la nivel de cultură generală nu strică să învățăm ceva nou în fiecare zi.

Despre PR am mai scris și aici dar m-am gândit să revin asupra discuției ca să pot pune piatra de temelie a seriei #SmartStuff pe care plănuiesc să o dezvolt cât mai mult, aici pe blog.

Vreau să scriu mai des despre subiecte care mă pasionează și care mă atrag din punct de vedere profesional așa că aici, pe blog vreau să introduc (cât de des posibil) articole pe teme legate de PR, Comunicare și Social Media.

Nu vreau să scriu nici lucrări de licență și nici referate. Vreau să abordez subiectele astea, în așa fel încât să le înțeleagă toată lumea. Cu ocazia asta mai învăț și eu lucruri noi și-mi pun la punct ceea ce deja știu despre lucrurile astea.

Mă gândeam să numesc articolul ăsta Introducere în PR, dar apoi m-am răzgândit. Nu vreau să fie nimic foarte rigid și copiat din manuale de specialitate așa că m-am gândit să explic termenul de PR astfel încât să înțeleagă toată lumea ce scrie pe diploma mea de licență.

Ce înseamnă „PR”?

PR este prescurtarea termenului din limba engleză: public relations. În limba română se traduce ca relații publice, iar omul care activează în acest domeniu se numește specialist în relații publice sau simplu, PR.

Ce sunt relațiile publice?

Relațiile publice sunt un domeniu relativ nou pe piață și probabil ăsta e și motivul pentru care multă lume nu îi înțelege sensul sau rostul. Ca să nu o lungesc aiurea vă spun doar atât:

PRul este departamentul/persoana care face legătura între organizație/companie/brand/cum vreți voi să îi spuneți și public.

De acolo și denumirea de realții publice. Atenție! NU RELAȚII CU PUBLICUL! Aia e cu totul și cu totul altă poveste.

PRul se ocupă de imaginea firmei, de relația dintre aceasta și publicul ei, de felul în care ajung mesajele la public și analizează felul în care sunt percepute acestea. Pe scurt, aș putea spune că PRul are grijă de reputația companiei.

Departamentul de PR este cel care lucrează împreună cu celelalte departamente astfel încât imaginea companiei să fie una pozitivă și relația acesteia cu publicul să fie una cât mai înfloritoare, dacă pot spune așa…

Să vă dau cateva exemple:

Brandul X vrea să lanseze un produs nou? PRul este cel care se ocupă de tot ce înseamnă trimiterea comunicatelor de presă și organizarea evenimentelor. Desigur că face asta împreună cu departamentul de marketing, care se ocupă de promovarea în online și offline.

Apare o situație de criză într-o companie? S-a scris ceva nasol în presă? S-a decoperit faptul că un anumit produs are un ingredient dăunător? PRul se ocupă de aceste situații. Pune la cale o strategie de comunicare astfel încât să „calmeze spritele” și să „spele” imaginea companiei. În cazuri de acest gen se fac conferințe de presă, se fac diferite campanii care să „ia gândul” sau să explice cu argumente valide ceea ce s-a întâmplat.

Vă mai amintiți că despre McDonald’s se spunea că bagă nu știu ce chestii nasoale în carne, și că de fapt aia n-ar fi deloc carne, ci plastic? Ei bine, PRul a fost cel care s-a gândit să afișeze în restaurante tot felul de tabele cu caloriile produselor astfel încât să le arate oamenilor că de fapt sunt safe and healthy. E o strategie de PR acolo.

Și exemplele pot continua la nesfârșit. Faza e că nu toate firmele au un departament de PR. De cele mai multe ori omul care face marketing face și PR și promovare și tot ce are legătură cu partea de comunicare. Ăsta nu e un lucur deloc bun, pentru că știm cu toții că decât să faci 1000 de lucruri proaste, mai bine faci unul și bun.

Eu încă aștept ziua în care PRul va fi „ca la el acasă” și în România. Aia va fi ziua în care nu va mai trebui să explic ce facultate am făcut și unde pot lucra eu după ce am absolvit așa ceva.

Până atunci, fac și eu ce pot. 🙂

Am început prin a vă explica ce înseamnă PR, aici, pe blog. Poate vor înțelege și alții…

S-ar putea să îți placă și articolele astea...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *